Sunday, March 28, 2010

Terjah Blog

Terjah Blog
kemaskini 28 Mac 2010 - by otai N.S

Dalam diam tak diam blog yang saya bina ni dah menghampiri jangkamasa 1 minggu alhamdulillah ada juga yang sudi mengunjungi walaupun tidaklah begitu ramai ha.ha.namun saya bersyukur walaupun kekadang ada yang sekadar jalan-jalan tak kisah yang penting adalah juga. Kepada anda yang telah mengunjungi blog saya yang tidak seberapa ini diucapan terimakasih. Kunjungan-kunjungan anda ke blog saya ini sedikit sebanyak membakar semangat saya untuk terus berblog. Insyallah.

Sebelum entri ini, saya ada menulis akan melakukan penerjahaan atau 'blogwalking' kat blog-blog. Hasil dari penerjahan ke atas blog-blog yang dilawati bolehlah saya membuat rumusan dan pendapat bahawa blog yang dihasilkan terdiri dari 3 kategori utama iaitu:

1. Blog Peribadi
2. Blog Perniagaan
3. Blog Peribadi + Blog Perniagaan

Blog Peribadi - Sebilangan besar yang mempunyai blog persendirian adalah di kalangan mereka-mereka yang terdiri dari golongan remaja iaitu di kalangan pelajar-pelajar, perseorangan yang sedang mencari pekerjaan, mereka-mereka yang telah mempunyai pekerjaan. Kebanyakan blog peribadi menjurus kepada penulisan tentang diri sendiri,kaum keluarga,rakan-rakan serta sedikit maklumat-maklumat yang berkaitan dengan IT ,isu-isu semasa atau bidang yang mereka lakukan. Kebanyakan blog peribadi yang saya lawati semuanya telah mempunyai ramai 'FOLLOWER' dan Blog Acheive yang dihasilkan sebilangan besarnya bermula tahun 2007,2008,2009 sehingga sekarang. Jadi sekalung tahniah kepada anda yang telah mempunyai blog dan sentiasa mengemaskini dari masa ke semasa.

Blog Perniagaan - Manakala blog perniagaan pada kaca mata saya dibina oleh 2 golongan utama iaitu golongan yang menjalankan sepenuh masa perniagaan di Internet dan juga golongan yang telah mempunyai pekerjaan tetapi inginkan pendapatan tambahan dengan menjalankan perniagaan internet senang cerita buat sambil-sambilan.

Blog Peribadi + Blog Perniagaan - Ada juga mereka yang membina blog 2 dalam 1 iaitu blog peribadi diselitkan dengan sedikit busines seperti menjual ebook,perkhidmatan membuat website dan pelbagai lagi.
Jadi apakah kategori blog anda?Hanya anda sahaja yang tahu.
p/s Ini adalah pendapat dan pandangan peribadi saya hasil dari blogwalking kat sebahagian blog-blog,sekiranya fakta ini tidak berapa tepat tolong perbetulkan.
Ada pendapat dan komen?

1 comment:

Unknown said...

Ada pendapatlain dar anda?